Här finner du information om hur du tar fram ett original.

Hjälp med original
Välkommen till vår kundservice här nedan finner du svar på olika frågor. Hittar du inte det du söker kan du kontakta oss på e-post: kundservice@printexpress.se

Vi vill få alla original som högupplösta tryckfiler i PDF format på våra mallar (på de produkter där vi tillhandahåller mallar). Använd gärna jpg komprimering med hög eller maximal bildkvalitet för att minska filstorleken. Vi föredrar att man delar upp tryckunderlaget i flera PDF-dokument i stället för att göra flera sidor i samma. Filer skapade i Word, Excel eller PowerPoint fungerar inte som tryckoriginal.

Utfall
I de flesta fall spelar det ingen roll om tryckfilerna har utfall eller inte, men är det affischer, flyers, visitkort, foldrar ska filerna alltid ha 3mm utfall runtom.

Skalning
Om filerna behöver skalas ska de göras i följande steg: 1:2, 1:3, 1:4 eller 1:10. Vi vill alltså inte ha en fil som anpassats till A4-storlek eller liknande. Tänk också på att anpassa upplösningen på pixelgrafik om du skalar om filerna.

Mallar
Våra mallar är speciellt framtagna för att passa de produkter vi säljer. De är tänkta att underlätta för både dig som kund och oss själva när vi trycker. Vänligen ändra inte i några mått och följ de anvisningar som finns. Väljer man att inte använda de tillgängliga mallarna är det viktigt att alla mått stämmer. Våra mallar finns att hämta på hemsidan under varje produkt.

Text
All text ska vara omg jord till vektorbanor.

Filnamn
Namnge gärna filerna tydligt och beskrivande samt ange mått innan du skickar in dem. Exempelvis: ”Foretag_banderoll_250x100cm_50%.pdf ”. Undvik Å, Ä, Ö och andra specialtecken då vår RIP ibland har svårt att tolka dessa.

Upplösning
Enkelt sagt kan man säga att vi för våra mjuka material (vepor, beachflaggor etc) rekommenderar en upplösning på omkring 75 ppi. För hårda material
(rollups, popupväggar m.fl.) rekommenderar vi mellan 120-150 ppi.
De enda produkterna som kräver högre upplösning är affischer, flyers och vissa specialprodukter. För slutresultatet finns det ingen anledning att använda en högre upplösning än den vi rekommenderar eftersom den enda skillnaden kommer att bli en mycket tyngre fil för oss att hantera.

Skillnaden mellan vektorgrafik och pixelbilder
Vektorgrafik är att föredra för designelement som inte är bilder. När man tar fram exempelvis logotyper, färgblock, text och illustrationer är vektorer bäst eftersom vektorgrafik kan skalas upp i stora storlekar utan att kvalitén försämras.

Pixelgrafik är aktuellt när man jobbar med bilder. Grafik som är uppbyggt med pixlar kan inte skalas upp obegränsat utan att man förlorar information och försämrar kvalitén. När man jobbar med pixelgrafik måste man ta hänsyn till bildens upplösning, format och i vilken kvalité man sparar bilden i.

Betraktningsavstånd
En faktor man vanligtvis inte brukar räkna med i vanligt tryck är betraktningsavståndet. Våra produkter ska ofta synas från långt håll och är därför ganska förlåtande när det kommer till upplösning och kvalitet på bildmaterial. När vi granskar originalen innan tryck tar vi alltid detta i beaktande. Det är därför viktigt att vi vet hur produkten ska sitta och hur långt betraktningsavståndet är.

Programvaror för tryckoriginal
Vi rekommenderar att man använder ett sid brytningsprogram för som Adobe InDesign eller QuarkExpress programmen Illustrator, InDesign eller Photoshop för att skapa tryckoriginal då dessa är speciellt framtagna för just detta ändamål. Word, Excel eller PowerPoint är inte lämpliga program för att ta fram tryckoriginal. Har man inte tillgång till de rekommenderade programmen kan vi ta fram tryckoriginal åt er mot en kostnad.

Priserna anges i SEK och exklusive mervärdeskatt samt kostnad för frakt och emballage tillkommer.

Priserna gäller förutsättningsvis att order läggs via webbshopen samt att tryckoriginal i korrekt format kommer oss tillhanda i samband med order.

Om kunden inte tillhandahåller färdigt tryckmaterial för den tryckmetod som det omfattar har säljaren rätt att ta ut en kostnad för korrigering av tryckoriginal debiteras enligt gällande prislista.

Frakt tillkommer på samtliga leveranser. I det fall kunden ansvarar för att hämta ut produkter men underlåter att lösa ut paket, debiteras detta separat.

Det finns olika betalningsalternativ faktura 20 dagar/netto, kortköp via Klarna eller förskottsbetalning. Vid ansökan om kredit görs en kreditupplysning på dig som beställare.

Om kunden inte betalar fakturan på överenskommelse kommer en påminnelse att skickas efter fem (5) dagar efter förfallodatum. Påminnelseavgiften är 60 kronor. Har fakturan betalats innan påminnelsedagen, förfallodatum plus fem (5) dagar kan man bortse ifrån den. Annars ska påminnelseavgiften samt fakturan betalas inom 10 dagar från påminnelsedatumet. Betalas inte fakturan samt påminnelseavgiften lämnas det över till inkassokrav.

Räntefaktura
På fakturor som betalas sent räknas automatisk ett dröjsmålsräntebelopp ut och faktureras separat efter det att ursprungsfakturan blivit fullbetald. För närvarande är dröjsmålsräntan 2%/månad.

Kunden ska vid mottagandet kontrollera produkten. För att få åberopa att en produkt är felaktig ska kund omedelbart efter det att denne upptäckt felet reklamera felet till Säljaren, dock senast 8 dagar från mottagandet av produkten. Kunden förlorar sin rätt att framställa ersättningsanspråk om inte reklamation har skett skriftligen utan dröjsmål, dock senast en (1) månader efter att kunden fått varan eller tjänsten. Vid retur ska produkten väl förpackade i godkänt emballage (t ex brun wellpappkartong). Kunden står risken för produkten vid transport. Eventuella transportskador till följd av bristfällig emballering debiteras kunden. Avser reklamationen en transportskada ska detta reklameras direkt till transportör se Transportskador.

Vad gör jag om sändningen är synbart skadad vid leveransen?
Be föraren att anteckna skadan på fraktsedeln/handdatorn innan du undertecknar leveransen. Annars godkänner du godset i befintligt skick. Om du inte vill godkänna leveransen på grund av skadan har du rätt att neka den innan du skriver under. Skicka ett anspråk angående skadan via vårt anspråksformulär. Om kostnaden för leveransen har betalats i ett annat land ska du kontakta avsändaren för att skicka anspråket.

Jag vill rapportera en skada. Hur gör jag?
Skicka ett anspråk via DHL Freights anspråksformulär. Ange skadan och innehållet, och dokumentera med bilder. Om kostnaden för leveransen har betalats i ett annat land ska du kontakta avsändaren för att skicka anspråket.

Godset levererades utan synliga skador, men när jag packade upp godset upptäckte jag att det var skadat. Vad ska jag göra?
Skicka ett anspråk gällande dolda skador inom sju dagar från godsmottagningen. Skicka ett anspråk via DHL Freights anspråksformulär. Ange skadan och innehållet, och dokumentera med bilder. Om kostnaden för leveransen har betalats i ett annat land ska du kontakta avsändaren för att skicka anspråket.

Leveranstiden räknas från godkänt korrektur / tryckoriginal om inte annat överenskommits. Beställs flera produkter som har olika leveranstider samtidigt kommer samtliga produkter levereras enligt den produkt som har längst leveranstid. Angivna leveranstider gäller till orter dit DHL levererar på en dag från Stockholm. För övriga orter tillkommer den extra tid som DHL tar på sig att leverera.

Vi ansvarar ej för förseningar som beror på omständigheter vi inte kan påverka, t.ex. speditör som ej håller standard leveranstid, vare sig mellan vår produktion till vårt kontor i Stockholm eller mellan vårt kontor i Stockholm och slutlig leveransadress.