Försäljningsvillkor
Printexpress.se/Firma Studio Ackerfeldt

1. Allmänt
Dessa allmänna villkor gäller för printexpress.se/Firma Studio Ackerfeldt organisationsnummer 680211-0525 nedan kallad säljaren, om annat inte särskilt överenskommits skriftligt mellan kunden och printexpress.se/Firma Studio Ackerfeldt. 1.2 Vid försäljning till konsument tillämpar säljaren de tvingande regler som följer av tillämplig lagstiftning. 1.3 Köparen måste vara myndig. Dessa Allmänna Försäljningsvillkor gäller i tillämpliga delar om inget annat avtalats.

2. Beställning och orderbekräftelse
Beställning av Säljarens produkter eller tjänster sker via www.printexpress.se. För att en beställning skall vara bindande för Säljaren, måste beställningen skriftligen bekräftas av Säljaren före genomförd leverans. Vid beställning av tryck eller förädling av produkt ska kunden tillhandahålla färdigt tryckmaterial som är avsett för tryckmetoden. Vid orderläggning på ett konto registrerat som företag är i alla avseenden det registrerade företaget att ses som avtalsbunden juridisk part.  Genom att acceptera villkoren förbinder sig kunden att följa villkoren i sin helhet. Bindande avtal kommer till stånd vid orderbekräftelse till kunden.

3. Leverans och frakt
Leveransdagen är den dag då produkten lämnar ifrån Säljarens lager normalt 3-4 arbetsdagar, transport tillkommer utöver vald speditör samt transporttjänst. Mot pristillägg kan kunden beställa expressleverans detta förutsätter är att det går att leverera till önskad leveransadress av speditören. Vi arbetar med Frakttjänst som erbjuder flera fraktlösningar till dig som kund. Avhämtar eller mottager kunden inte produkten på avtalad tid, är leveransdagen den dag då produkten fanns tillgänglig för avhämtning hos Säljaren. Säljaren ombesörjer på begäran för kundens räkning transport inklusive transportförsäkring och väljer lämpligast transportsätt efter överenskommelse med kunden. Om Säljaren ombesörjer transport skall kunden ersätta Säljarens utgifter i samband med transporten om annat inte överenskommits. Säljaren kan aldrig garantera när godset är framme hos kund utan endast att godset skickas från oss inom utsatt leveranstid. 

4. Leveransförsening
Kunden får genom skriftligt meddelande till Säljaren häva avtalet såvitt avser försenade produkter om leverans-försening som beror på Säljaren eller något förhållande på hans sida pågår mer än 30 dagar. Gäller inte beställda trycksaker som är utformade specifikt för kunden.

5. Pris och betalning
Priserna anges i SEK och exklusive mervärdeskatt samt kostnad för frakt och emballage tillkommer.
Priserna gäller förutsättningsvis att order läggs via webbshopen samt att tryckoriginal i korrekt format kommer oss tillhanda i samband med order. Om kunden inte tillhandahåller färdigt tryckmaterial för den tryckmetod som det omfattar har säljaren rätt att ta ut en kostnad för korrigering av tryckoriginal debiteras enligt gällande prislista. Frakt tillkommer på samtliga leveranser. I det fall kunden ansvarar för att hämta ut produkter men underlåter att lösa ut paket, debiteras detta separat. 5.1 För närvarande finns det endast försäljning med faktura via Fortnox, faktura 20 dagar/netto. Vid ny kund görs en kreditupplysning.

6. Dröjsmål med betalning
Om kunden inte betalar fakturan på överenskommelse kommer en påminnelse att skickas efter fem (5) dagar efter förfallodatum. Påminnelseavgiften är 60 kronor. Har fakturan betalats innan påminnelsedagen, förfallodatum plus fem (5) dagar kan man bortse ifrån den. Annars ska påminnelseavgiften samt fakturan betalas inom 10 dagar från påminnelsedatumet. Betalas inte fakturan samt påminnelseavgiften går det över till ett inkassokrav. På fakturor som betalas sent räknas automatisk ett dröjsmålsräntebelopp ut och faktureras separat efter det att ursprungsfakturan blivit fullbetald. För närvarande är dröjsmålsräntan 24%.

7. Transportskador
Vi anlitar ett fraktförmedlings företag . All reklamation går via printexpress.se hemsida där ni fyller i ett formulär detta ska göras omgående dock senast inom fem (5) dagar. Din reklamation kommer utredas och bedömas av transportören i enlighet med transportörens villkor. Tänk på att, behålla varor och allt emballage som försändelsen låg i tills reklamationsprocessen är klar: Synlig skada anmäls omgående (hos ombud el chaufför som lämnar ut) En notering på kvittensen måste finnas om skadan. Dold skada anmäls inom fem (5) dagar från mottagandet. Kunden ansvarar för att vid mottagandet kontrollera emballage/produkterna inte har några synliga skador. Be föraren att anteckna skadan på fraktsedeln/handdatorn innan du undertecknar leveransen. Dokumentera skadan och innehållet med bilder. Om kund inte reklamerar transportskador inom angivna tidsfrister förlorar kunden rätten att göra gällande anspråk mot transportören eller Säljaren.

8. Reklamation
Kunden ska vid mottagandet kontrollera produkten. För att få åberopa att en produkt är felaktig ska kund omedelbart efter det att denne upptäckt felet reklamera felet till Säljaren, dock senast 8 dagar från mottagandet av produkten. Kunden förlorar sin rätt att framställa ersättningsanspråk om inte reklamation har skett skriftligen utan dröjsmål, dock senast en (1) månader efter att kunden fått varan eller tjänsten. Vid retur ska produkten väl förpackade i godkänt emballage (t ex brun wellpappkartong). Kunden står risken för produkten vid transport. Eventuella transportskador till följd av bristfällig emballering debiteras kunden. 

9. Garanti
Garantier på varor lämnas av produkternas respektive tillverkare. printexpress.se lämnar inga ytterligare garantier utöver respektive tillverkares specificerade garantivillkor. Dock gäller inte om kunden skickat felaktiga tryckoriginal.

10.Risken för varan
Risken för varan går över på köparen när varan avlämnats till transportör.

11. Ansvar för fel
9.1 Säljaren är skyldig att enligt villkoren nedan och med den skyndsamhet omständigheterna kräver på egen bekostnad avhjälpa fel i produkten som består i att den inte uppfyller avtalad specifikation. 

9.2 Säljaren ansvar omfattar inte fel som är utan betydelse för produktens avsedda användning och som inte innebär olägenhet för kunden. 9.3 Säljaren ansvar omfattar inte: a) fel förorsakade genom handhavandefel med montering; b) fel förorsakade genom av kunden gjort ändringar eller ingrepp i produkterna/konstruktionen som inte sker i enlighet med Säljarens eller tillverkarens instruktioner; c) fel förorsakade genom kundens användning av produkterna på ett annat sätt än vad produkten är lämpad för. 9.3 Säljarens ansvar för fel är begränsat till det ovan sagda såvida inte grov vårdslöshet föreligger. Kunden kan inte rikta andra anspråk mot Säljaren med anledning av fel.

12. Särskilda villkor för trycksaker
Säljaren ansvarar inte för fel inskickade tryckoriginal. Är färgåtergivningen viktig ska kunden begära ett print korrektur innan produktion. Korrektur debiteras enligt prislista.

13 Personuppgifter
15.1 När du genomför ett köp på printexpress.se behöver du ange vissa personuppgifter får att vi ska kunna leverera varan till dig; namn, adress, e-postadress och telefonnummer. Dessa uppgifter använder vi för att kunna fullfölja våra åtaganden mot dig som kund, vid garantiärenden samt för försäljningsstatistik. Angiven e-postadress används även för marknadsföring om du valt detta alternativ i dina kontoinställningar. Vid val av ett betalningssätt som kräver kreditupplysning (delbetalning och faktura) krävs även personnummer utöver ovan nämnda uppgifter. 

Angivna personuppgifter sparas i vårt system i fem (5) år. Enligt föreskrifterna i Personuppgiftslagen (PUL) har du som kund hos oss rätt att få ett registerutdrag med information om vilka personuppgifter vi har registrerat om dig. För få ett sådant utdrag vänligen kontakta oss på kundservice@printexpress.se

 Printexpress.se/Studio Ackerfeldt lämnar inte ut eller säljer personuppgifter vidare till tredje part. Tredjepart kan endast få tillgång till de uppgifter som är nödvändiga för att utföra särskilda tjänster för Printexpress.se/Studio Ackerfeldt. I sådana fall undertecknas strikta avtal för att säkerställa informationssäkerheten. Kontaktar du Printexpress.se/Studio Ackerfeldt via telefon kan ditt telefonnummer lagras hos oss. Denna information är nödvändig för att vi ska kunna genomföra din förfrågan och ha möjlighet att kontakta dig om det skulle vara nödvändigt med uppföljning.

14. Tillämplig lag och tvist
Svensk rätt ska tillämpas på dessa Allmänna Försäljningsvillkor. Tvist angående tolkning, tillkomsten eller tillämpningen av detta avtal, dess bilagor samt övriga tillhörande dokument, och därmed sammanhängande rättsförhållanden ska avgöras av svensk allmän domstol med Stockholms tingsrätt som första instans.

15. Force Majeure
Säljaren äger gentemot kunden rätt att utan ersättningsskyldighet inställa, inskränka eller uppskjuta leverans i den mån fullgörande av leveransen omöjliggörs eller väsentligen försvåras eller fördyras på grund av omständigheter utanför Säljarens kontroll, såsom krigsliknande händelser, uppror och oroligheter, avbrott i allmänna förbindelser, export- och importrestriktioner, laglig reglering eller annat påbud av myndighet i Sverige eller utlandet, strejk, lockout, blockad eller annat arbetshinder, eldsvåda, explosion eller annan olyckshändelse, eller för fel eller försening i tjänster från underleverantör på grund av ovan nämnda omständigheter.

16. Copyright
Innehållet på printexpress.se webbsida ägs av Firma Studio Ackerfeldt. Informationen är skyddad genom marknadsföringsrättsliga och immaterialrättsliga lagar, vilket innebär att varumärken, firmanamn, produktnamn, bilder och grafik, design, layout etc. inte får kopieras eller på annat sätt användas

17. Förändring av försäljningsvillkor
Säljaren förbehåller sig rätten att ändra i nuvarande försäljningsvillkor.